Hiina jälgimisühiskond ja Eesti Kaitseväekohustuslaste Register (KVKR) – nagu kaks tilka vett

Eesti on pälvinud rahvusvahelist tähelepanu kui edukas e-riik, kus andmete digitaalse kogumise ja töötlemise abil tehakse protsesse efektiivsemaks. Massiline andmete kogumine tõstatab ka olulisi probleeme, näiteks privaatsuse rikkumise ja võimaliku kuritarvitamise riski. Kaitseväekohustuslaste register (KVKR) on näide Eesti riiklikust andmekogust, mis on loodud administratiivse vajaduse rahuldamiseks, kuid mille arhitektuur ja ulatus viitavad murettekitavatele sarnasustele Hiina jälgimisühiskonna mehhanismidega.

Hiina jälgimisühiskonnast

Hiina sotsiaalne krediidi süsteem (SKS) on ulatuslik andmekogu, mis kasutab massilist andmete kogumist ja algoritme kodanike hindamiseks. Selle kaudu saab määrata, kes on usaldusväärne ja kes mitte, tuginedes erinevatele kriteeriumidele, sealhulgas finantsvõimekus, kriminaalne ja sotsiaalne käitumine.

Olulised tunnused:

  • Kogutud andmete ulatus: SKS koondab infot kodanike isiklikust, finantsilisest ja sotsiaalsest elust.
  • Automaatne otsuste tegemine: algoritmid määravad, kes saab ligipääsu teatud teenustele ja kes mitte.
  • Jälgimisvahendite integreeritus: SKS on seotud erinevate infosüsteemidega, mis töötavad ühiselt.
  • Kuritarvitamise oht: SKS-il on potentsiaal piirata kodanike vabadusi ja tekitada survekonformismi.

KVKR – Eesti versioon jälgimisühiskonnast?

Kaitseväekohustuslaste register (KVKR) loodi eesmärgiga hallata kaitseväekohustuslaste ja kaitseväekohustust võtta soovivate isikute andmeid. Siiski on selle ulatus ja süsteemi arhitektuuris kasutatud võtted kõnekalt sarnased Hiina jälgimissüsteemile.

Massiivne andmete kogumine

KVKR kogub ja säilitab järgmisi andmeid:

  • Isiklikud andmed: isikukood, kontaktandmed, elukoht, kodakondsus.
  • Haridus- ja terviseandmed: haridustase, terviseuuringute tulemused, diagnoosid.
  • Käitumuslikud andmed: vabatahtliku tegevuse ja oskuste kohta antud info, karistatuse ja kriminaalmenetluse andmed.
  • Sõjaline info: kaitseväeteenistuse ajalugu, mobilisatsioonikäsud.

Teenuse “person_info_v1” kaudu päritakse korraga ulatuslikku infot isikute kohta, sealhulgas:

  • Laste arv, haridustase, töökoht, juhiluba, riigile teadaolevad kontaktandmeid ja -aadress.
  • Tervisenõuetele vastavus, auastmed, sõjaaja ametikohad.
  • Religioosne kuuluvus, isikut tõendavad dokumendid.
  • Testide tulemused ja teenistuskirjed, vande andmise kuupäev.
Isikuandmete logi vaade KVKR-ist. Foto:  Inversion Software OÜ

KVKR-is viidatakse “projektidele” kui struktuuriüksustele, mis haldavad erinevaid teenistusega seotud protsesse, sealhulgas õppekogunemiste kutseid, tervisekontrolle ja teisi kaitseväeteenistuse käigus vajalikke toiminguid. Projektide kaudu koondatakse ja hallatakse suurel hulgal isikuandmeid ning neid töödeldakse automaatselt taustaprotsesside abil. Säärane lähenemine meenutab ärilisi infosüsteeme, kus “tooted” on asendatud “teenistuskutsetega” ning neid hallatakse vastavalt kehtestatud kriteeriumidele. Näiteks tehakse igöiseid automaatseid andmepäringu protsesse, et kontrollida, kas isikute tervisedeklaratsioonid ja diagnoosid on ajakohased, vabastades käsitsi kontrollimise vajadusest.

X-tee liidestus ja automatiseerimine

Nagu Hiina SKS, on ka KVKR seotud erinevate andmekogudega, sealhulgas rahvastikuregistri, karistusregistri ja tervise infosüsteemiga. X-tee platvormi kaudu toimuv andmevahetus muudab võimalikuks automatiseeritud ja/või massiliste otsuste tegemise, näiteks kaitseväekohustuse määramisel või sobivuse hindamisel.

Privaatsus ja jälgimisulatus

Kuigi KVKR on piiratud juurdepääsuga, kogutakse andmeid juba 17-aastaste meessoost kodanike kohta automaatselt rahvastikuregistri alusel, isegi kui ajateenistusse kutsumiseni võib veel kuluda aastaid. See sarnaneb Hiina “eelseire” mehhanismiga, kus kodanikke jälgitakse ja hinnatakse isegi enne otsese vajaduse tekkimist.

Keda huvitab, saab tutvuda täpsemalt KVKR-i andmeväljadega allolevas tabelis. On mõtlemapanev, et ainuüksi “subjekti” eesliitega välju ehk kutsealuste andmeid on vähemalt 300.

wdt_ID wdt_created_by wdt_created_at wdt_last_edited_by wdt_last_edited_at Vanemobjekt 1 Andmeobjekti nimi IA EIA PA Infosüsteem Kommentaar
1admin03/01/2025 01:33 PMadmin03/01/2025 01:33 PM_subject_medical_diagnosis_oldrhk10_codejahjahjahRHK10
2admin03/01/2025 01:33 PMadmin03/01/2025 01:33 PM_subject_medical_diagnosis_oldnamejahjahjahNimetus
3admin03/01/2025 01:33 PMadmin03/01/2025 01:33 PM_subject_medical_diagnosis_olddiagnose_dateeieijahKuupäev
4admin03/01/2025 01:33 PMadmin03/01/2025 01:33 PM_subject_medical_diagnosis_oldsubject_idjaheijahIsik
5admin03/01/2025 01:33 PMadmin03/01/2025 01:33 PM_subject_medical_diagnosis_olddocument_ideieijahDokument
6admin03/01/2025 01:33 PMadmin03/01/2025 01:33 PM_subject_medical_diagnosis_oldnreieijahNr
7admin03/01/2025 01:33 PMadmin03/01/2025 01:33 PM_subject_medical_diagnosis_oldhost_system_ideieijahAndmeallikas
8admin03/01/2025 01:33 PMadmin03/01/2025 01:33 PM_subject_medical_diagnosis_oldis_primaryjaheijahPõhidiagnoos
9admin03/01/2025 01:33 PMadmin03/01/2025 01:33 PM_subject_medical_diagnosis_oldideieijahKirje identifikaator
10admin03/01/2025 01:33 PMadmin03/01/2025 01:33 PM_subject_medical_diagnosis_oldis_valideieijahOn kehtiv
Vanemobjekt 1Andmeobjekti nimiIAEIAPAInfosüsteemKommentaar

Murekohad

Andmekogumine võib muutuda eraldi eesmärgiks. Massiline andmete kogumine loob pretsedendi, kus riigi võimekus andmeid koguda muutub olulisemaks kui kogutud andmete kasutamine konkreetsete ja proportsionaalsete eesmärkide saavutamiseks. Bürokraatidel on ju väga mugav oma soojas kabinetis istudes kerida ning isikuid hallata samamoodi nagu e-poed haldavad oma inventari. Kaitseressursside Amet on veidi enam kui kolme aastaga tasunud KVKS-i arendajale OÜ-le Inversion Software 328 560 eurot.

On alust küsida, kas KVKR-i kogutav andmehulk on proportsionaalne selle eesmärgiga. Kas vähemaga ei saaks hakkama? Eesti digitaalne edulugu peaks keskenduma sellele, kuidas tehnoloogiat kasutada õiglaselt ja vastutustundlikult, mitte sellele, kuidas luua andmete kogumise ja otsustamise masin, mis sarnaneb Hiina jälgimisühiskonna praktikatele.

Allikad:

  1. K. Drinhausen, V. Brussee. China’s social credit system in 2021 from fragmentation towards integration
  2. Riigi Teataja. Kaitseväekohustuslaste registri põhimäärus
  3. Inversion Software. Kaitseväekohustuslaste register v3 (KVKR3): süsteemi arhitektuur
  4. Inversion Software. Kaitseväekohustuslaste register v3 (KVKR3): X-tee server
  5. Inversion Software. Kaitseväekohustuslaste register v3 (KVKR3): liideste dokumentatsioon
  6. Riigi Infosüsteemi Amet. KVKR andmekoosseis


Kommentaarid

  1. Tarmo

    Huvitav lugemine, aga tõsiselt murettekitav. Eesti süsteem liigub selgelt Hiina jälgimisühiskonna suunas, kus andmete kogumine muutub eesmärgiks omaette.

Lisa kommentaar

Sinu e-posti aadressi ei avaldata. Nõutavad väljad on tähistatud *-ga